Soud zprostil Airbus a Air France viny za katastrofu letu AF447. Žalobce se odvolal.

  • 29.04.2023 17:00

Při katastrofě letu Air France 447 v červnu 2009 zahynulo všech 228 osob na palubě. Letadlo Airbus A330-200 (F-GZCP) se během letu z Rio de Janeira do Paříže zřítilo do Atlantiku. Jde o nejtragičtější katastrofu v historii Air France.

Airbus a Air France byly obviněny z neúmyslného zabití. Soud po důkladném posouzení případu zprostil Air France a Airbus obvinění. Proti osvobozujícímu rozsudku se však státní žalobce 27. dubna odvolal u Odvolacího soudu, takže případ uzavřen není.

Rozhodnutí o odvolání přivítala odborová asociace francouzských pilotů SNPL France ALPA. Ta zastává názor, že „hodit“ veškerou vinu na piloty je nesprávné a neobjektivní.

Při průletu letadla Air France A330-200 bouřkovou oblačností nad Atlantikem se na Pitotových trubicích objevila námraza, která znemožnila správné měření rychlosti, což vedlo k odpojení autopilota. Málo zkušení (a možná ne správně vycvičení) piloti situaci nesprávně vyhodnotili a začali zvyšovat úhel náběhu, čímž přivodili ztrátu rychlosti a vztlaku. Letadlo se proto dostalo do pádu. Kapitán letu, který se v době pádu vrátil do kabiny z plánovaného odpočinku, situaci okamžitě a správně vyhodnotil, ale na odvrácení katastrofy letadlu chyběla potřebná výška.

Vyšetřování prokázalo, že piloti byli dezorientovaní a jejich jednání bylo zmatečné. Piloti neměli dostatečné návyky s ručním řízením letadla a nesledovali předepsané postupy pro zábranu a vyvedení letadla z pádu. Úřad pro vyšetřování BEA uzavřel šetření v červenci 2012 a konstatoval, že katastrofa byla primárně způsobena nesprávnými reakcemi pilotů po chybě Pitotových trubic.

Odborová organizace pilotů se za piloty postavila s tím, že nedostatečný výcvik v „ručním“ řízení letadla je problém výcvikových osnov Air France.

Celý případ vyvolal pochybnosti o přípravě a organizaci výcviku pilotů Air France, což bylo rovněž předmětem obvinění. Žalobce dále obvinil Air France, že neposkytovala pilotům dostatečné informace o častém zamrzání Pitotových trubic. Trubice na předmětném letadle přitom zamrzly již při letech předcházejících katastrofě. Společnost Air France věděla, že Pitotovy trubice jsou citlivé na zamrzání a věděla, že let povede bouřkovou oblastí s výskytem námrazy. Společnost přesto posádku před možným nebezpečím nevarovala.

Airbus byl obviněn, že na letadle byly Pitotovy trubice se známou citlivostí na námrazu a Airbus je dostatečně rychle nevyměnil a neposkytl ani dostatečné informace provozovatelům letadel.  

Podle soudu obě společnosti pochybily, nedopustily se však nedbalostního trestného činu a za katastrofu přímou vinu nenesou. Žalobce je naproti tomu přesvědčen, že v daném případě se jedná o nedbalostní trestný čin.

Závěrečná zpráva z vyšetřování je zde https://bea.aero/docspa/2009/f-cp090601.en/pdf/f-cp090601.en.pdf.

Video rekonstrukce události je zde https://www.youtube.com/watch?v=n-hbWO0gL6g (Foto: AFP, the Guardien, avherald.com, google, BBC News, Reddit, planes.cz)  


Fotografie k článku



Komentáře



Nebyly vloženy žádné komentáře.

Partneři


Reklama
Používáním tohoto webu vyjadřujete souhlas s tím, že využívá pro analýzy a přizpůsobení obsahu soubory cookie. Další informace